Als inwoner van Beneden-Leeuwen zal het je niet ontgaan zijn dat er sinds eind november regelmatig opstoppingen ontstaan op de van Heemstraweg bij de tijdelijke verkeerslichten. Waarschijnlijk ergernis nummer één voor een deel van onze inwoners. En niet geheel onterecht. Voor sommigen zelfs een grotere ergernis dan de Zandstraat, want daaraan lijken we inmiddels gewend. Daar zal, met de realisatie van het centrumplan in 2027, een mooier, gezelliger en veiliger dorpshart ontstaan, waar we wel blij mee zijn.
Afgelopen donderdag kwam naar aanleiding van een motie van de VVD om de plaatsing van de slimme verkeerslichten uit te stellen dit onderwerp opnieuw ter sprake in de gemeenteraad. En dat was vier dagen voor de geplande aanvang. De timing van de motie was opmerkelijk net als het wekken van de indruk dat de plaatsing van de slimme verkeerslichten uit de lucht was komen vallen. Kennelijk had de VVD geen actieve herinnering aan het besluit wat ze zelf in december 2023 hadden goedgekeurd. Dit was onderdeel van de vergunningverlening aan de Aldi voor verplaatsing naar de Heemstrade. Het plaatsen van verkeerslichten was namelijk de best mogelijke oplossing volgens verkeerskundig bureau Goudappel. Er moest namelijk iets gebeuren om op dit al drukke verkeerspunt, het extra verkeer, dat het gevolg zou worden van de komst van de Aldi, voor iedereen veilig af te wikkelen. En daarnaast een veilige oversteekplaats voor fietsers en wandelaars van en naar het Leeuwse Veld realiseren.
Direct na plaatsing bleken de tijdelijke verkeerslichten niet te werken. In tegendeel zelfs ze zorgden voor omgewenste onveilige situaties. Misschien hadden ze beter uitgezet kunnen worden. In de raadsvergadering van 12 december 2024 zijn daarom vragen gesteld door de FD en CDA over de ontstane ongewenste en onveilige situatie. Bij de beantwoording door wethouder Slootweg is toen aangekondigd dat in maart 2025 de definitieve slimme verkeerslichten geplaatst gingen worden en dat dan de situatie zou moeten verbeteren. De nieuwe slimme verkeerslichten werken geheel anders dan de tijdelijke. Ook zijn ze gemakkelijker bij te stellen, zodra dat nodig blijkt.
Na de aankondiging in de media dat de werkzaamheden voor het plaatsen van de slimme verkeerslichten 17 maart van starten zouden gaan, hebben wij als reactie op de onrust onder inwoners, de wethouder gevraagd uitleg te geven aan de inwoners over het voortraject, de afwegingen die zijn gemaakt en de werking van de definitieve slimme verkeerslichten. Na de uitleg van wethouder Slootweg afgelopen donderdag trok de VVD haar motie in.
Alternatieve oplossingen
Vele alternatieve oplossingen van inwoners zijn de revue gepasseerd en er is verwezen naar de situatie bij de AH in Druten. De situatie is hier anders met meerdere op- en afritten naar het zorgplein, woonhuizen en bedrijven tussen beide rotondes. Hierdoor is een middenberm niet mogelijk en daarnaast een belemmering voor hulpdiensten. Een verplichte rijrichting richting de rotonde Beatrixstraat/Veldlaan heeft extra verkeer op deze rotonde tot gevolg, de enige ontsluiting van de kinderrijke buurt het Leeuwse Veld Oost. De mogelijkheid van een rotonde is onderzocht maar door gebrek aan ruimte zou dit een hele kleine rotonde worden met onvoldoende veilige ruimte tussen fietspad en autoweg. De situatie onveranderd laten zonder maatregelen is ook niet wenselijk. Er waren verkeersinfarcten als auto’s wilde afslaan. (Sluip)verkeer die de Heemstrade niet snel genoeg konden verlaten via de Heemstraweg kozen de Nijverheidsstraat én er was geen veilige oversteekplaats voor fietsers en voetgangers van en naar het Leeuwse Veld.
Volgens de wethouder zullen de detectielussen in het wegdek en op het fietspad de verkeersdrukte gaan reguleren en zorgen voor een veilige verkeersafwikkeling voor auto's, fietsers en voetgangers. Daarnaast is ons donderdag toegezegd dat kruisend verkeerd, zoals fietsers op het fietspad en afslaande auto's, niet op hetzelfde moment groen krijgen, dit zorgde namelijk voor gevaarlijke situaties. Blijken de slimme verkeerslichten uiteindelijk niet te werken en opnieuw gevaarlijke of ergerlijke situaties op te leveren zullen wij de wethouder aanspreken en dringend verzoeken tot aanpassingen.
Uitdagingen verkeerssituatie Beneden-Leeuwen
Inwoners en leden uitten regelmatig hun zorgen of ergernis over te hard rijden, sluipverkeer en een slechte ontsluiting. Als dorpspartij heeft dit uiteraard onze aandacht en dit is dan ook één van de belangrijke speerpunten waaraan gewerkt moet worden in de komende jaren. (Vracht)verkeer dat de Maas & Waal weg gebruikt als verbindingsweg tussen A50/A73 en A15, de rotonde PWA-brug welke elke dag tot een verkeersinfarct leidt, sluip(vracht)verkeer op de Heemstraweg die een transformatie ondergaat van doorgaande weg aan de rand van het dorp naar dorpsstraat. Verkeersveiligheid rondom het IKC, hard rijden in Rozenstraat, Akkerstraat, Veldlaan en Nijverheidsstraat en andere straten. Wij sluiten onze ogen niet voor deze problemen en willen deze integraal in samenspraak met inwoners proberen op te lossen. Dit is geen gemakkelijk vraagstuk want het verkeer wordt niet minder en ook het gedrag van weggebruikers is een belangrijke factor.
De extra ontsluiting van het Leeuwse Veld
Op dit moment wordt al het autoverkeer van en naar het Leeuwens Veld Oost afgewikkeld via de Veldlaan. Omdat er nu aan de oostzijde nog meer huizen bijkomen, komt er nog meer verkeersdruk op die Veldlaan. Om die reden had FD Partij Beneden-Leeuwen een motie ingediend om te zoeken naar de beste mogelijkheid voor een tweede ontsluiting aan de oostzijde van het Leeuwense Veld. Dat zou het verkeer door de wijk, van en naar de Veldlaan, en daarmee ook van en naar de Van Heemstraweg, verminderen. In de RTG-ruimte van 18 februari kwam de uitkomst van het onderzoek ter sprake. Het onderwerp werd echter wat overschaduwd door de discussie over de tijdelijke verkeerslichten op de Van Heemstraweg. Die discussie had maar zijdelings te maken met deze verkeerslichten, maar wakkerde wel het gevoel aan dat de wijk de sluiproute zou gaan worden voor het verkeer op de Van Heemstraweg. Een inwoonster van het Leeuwse Veld maakte gebruik van haar inspreekrecht en uitte haar welgemeende zorgen over mogelijk sluipverkeer en dat is te begrijpen in de huidige situatie.
Hoe nu verder?
Dat er wel iets moet gebeuren aan de bereikbaarheid van Beneden-Leeuwen staat vast. Door de snelle groei van ons dorp ligt er in Beneden-Leeuwen een serieuze uitdaging wat betreft de verkeersontsluiting en -veiligheid. En dat is wat nu eerst zal worden onderzocht en bekeken. In het grotere plaatje zal ook een tweede ontsluiting van het Leeuwse veld worden meegenomen.
Ben je geïnteresseerd in de behandeling van de motie door de raad, de bijdrage van onze raadsleden Cees van Dreumel en Ronald Orlemans en de uitleg van de wethouder kijk dan via de link de raadsvergadering terug bij punt 13A: Gemeenteraad donderdag 13 maart
Wij nodigen inwoners van harte uit om ons te benaderen bij vragen, suggesties of ergernissen over bepaalde situaties. Neem contact op met een van onze leden of stuur een mail aan info@fdpbl.nl. Of nog beter, sluit je aan bij onze partij! Onze dorpspartij bestaat uit inwoners, die net als u het beste willen voor onze inwoners en ons dorp. Als partijlid heb je korte lijntjes met het gemeentelijke bestuur en kun je echt het verschil maken.